طرز تهیه لاته بدون دستگاه اسپرسوساز

 طرز تهیه لاته بدون دستگاه اسپرسوساز

کافه لاته نوعی از مشتقات قهوه است که بسیاری افراد از درست کردن آن در خانه اجتناب می کنند. چون فکر می کنند که به تجهیزات پیشرفته ای احتیاج دارند و یا طرز تهیه کافه لاته بسیار سخت است. اگر دستگاه اسپرسو ساز در خانه ندارید اصلا ایرادی ندارد، چون بدون آن هم می شود یک لاته بسیار خوشمزه با طعم تند کافی شاپی درست کرد.

در ادامه مطلب قصد داریم بررسی کنیم که قهوه لاته چیست و طرز تهیه کافه لاته خوشمزه و خوش طعم را بدون دستگاه اسپرسو یاد بگیریم. پس با ما همراه باشید.

 طرز تهیه کافه لاته

کافه لاته چیست؟

کافه لاته در دسته نوشیدنی های گرم قرار می گیرد و جزو نوشیدنی های کشور ایتالیا می باشد که علاوه بر کافه لاته به آن قهوه لاته هم می گویند که اسپرسو و شیر در تهیه آن نقش زیادی دارند. اصل این عبارت ایتالیایی است و شامل دو کلمه کافه یا قهوه و لاته که فرد بعد از ریختن آن در فنجان و ماگ روی آن یک سری تزیینات و شکل های خاصی ایجاد می کند که اصطلاحا ارت لاته و در زبان عامیانه هنر تزیین شیر نام می گیرد.

طرز تهیه کافه لاته

حال که دستگاه اسپرسو ساز نداریم برای درست کردن اسپرسو که رکن اصلی قهوه لاته است به دستگاهی مثل موکاپات یا فرنچ پرس نیاز داریم و علاوه بر آن برای گرم کردن شیر و هم چنین برای درست کردن کف شیر هم به یک سری وسایل اولیه احتیاج داریم . برای درست کردن اسپرسو حتی می توانیم پودر های آماده سوپر مارکتی را تهیه کنیم و با کمی آب جوش مخلوط کنیم تا یک اسپرسوی سریع و آماده شده را داشته باشیم.

طرز تهیه قهوه لاته

نحوه درست کردن کف شیر

برای درست کردن کف شیر به یک همزن و شیر احتیاج داریم، مقدار شیر باید بین 190 تا 220 میلی لیتر باشد. پس از به جوش آمدن شیر، 30 ثانیه منتظر بمانید تا از حالت جوش خوردن خارج شود. زیرا اگر خیلی داغ و جوشیده شود ساختار شیر خراب می شود و کف شیر درست نمی شود. می توانیم کف شیر را هم با ماکروفر و هم با فرنچ پرس درست کنید.

دمای شیر ما باید حداقل روی 60 درجه باشد و در حین اینکه روی شعله گاز در حال داغ شدن است باید با همزن آن را هم بزنید تا حجم شیر افزایش پیدا کند و رفته رفته حالت کف مانند پیدا کند و غلیظ شود .

اگر کف شیر را با ماکرویو درست می کنید باید شیر را درون ظرف شیشه ای بریزیم تا حدی که نصف ظرف را پر کند و بعد 45 ثانیه آن را فقط تکان می دهید تا حجم شیر افزایش پیدا کند این کار معادل هم زدن شیر با همزن است.

البته برای این کار میتوانید از همزن و فوم ساز برقی نیز استفاده کنید.

پودر شکلات داغ

بعد از این که شیر را هم زدید ظرف را درون ماکرویو قرار دهید و 45 ثانیه دیگر صبر می کنید تا گرم شود و دمای 60 درجه بگیرد، این گرما یک گرمای ملایم است به گونه ای که وقتی ما با دست ظرف را می گیریم دستمان نباید بسوزد.

برای درست کردن کف شیر بهتر است از شیر پر چرب استفاده کنید تا کف بهتری داشته باشید. هم چنین بهتر است که بعد از ریختن شیر درون پارچ، پارچ را محکم روی یک سطح کوبیم تا به آن شوک وارد شود و حباب های شیر بترکد. این کار یک فوت کوزه گری برای داشتن یک کف شیر بهتر است.

طرز تهیه کافه لاته بدوت دستگاه اسپرسوساز

مخلوط کردن کف شیر و اسپرسو

بعد از درست کردن کف شیر و اسپرسو حال نوبت مخلوط کردن این دو با یک دیگر است . مقدار کمی در فنجان یا ماگ، اسپرسو بریزید و بقیه فنجان را از کف شیر پر کنید تا مقدار حدودی 3 سانتی متر شود. هر کس طبق سلیقه شخصی و ذائقه طبیعی خود می تواند مواد افزودنی دیگر را هم امتحان کند. مثل پودر کاکائو، پودر نسکافه های آماده، سس شکلات و وانیل تا یک کافه لاته خوش طعم تر و متفاوت تری را داشته باشد.

هنگام ریختن شیر در فنجان باید دقت کنید که فاصله پارچ از فنجان خیلی کم یا خیلی زیاد نباشد چون ممکن است هوا به درون لایه های آن نفوذ کند و شکل زیبای لاته را از بین ببرد.

لاته آرت یا هنر تزیین شیر

بعد از درست کردن کافه لاته و ریختن آن درون ماگ حالا بهتر است روی آن را با شکل های زیبایی تزیین کنید تا هنگام میل کردن آن احساس بهتری داشته باشید و لاته شکل زیبا تری به خود بگیرد.

به این دلیل که کف شیر روی قهوه اسپرسو می ماند و فرو نمی رود می توان از این فرصت استفاده کرد و لات ارت های زیبایی را خلق کرد که اکثرا با همان پارچ هایی که کف شیر را می ریزید این لاته ارت ها ایجاد می شود.

در طرز تهیه کافه لاته ارت فرایند زیر سازی خیلی حائز اهمیت است تا حدی که اگر زیر سازی خوبی نداشته باشیم اصلا تزیین خوبی هم نخواهیم داشت. زیر سازی همان ترکیب غلیظ کف شیر و قهوه است.

کافی لاته

انواع لاته ارت ها

انواع لاته ارت ها شامل: شکل برگ یا روزتا، قلب و تولیپ ها می باشد که معروف ترین آن همان شکل روزتا یا حالت برگی است و برای خلق آن باید پارچ را به دو طرف فنجان به آرامی تکان بدهید و بعد از وسط آن از ابتدا تا انتهای فنجان پارچ را حرکت دهید. هرچقدر پارچ را آرام تر حرکت دهید برگ ها قطور تر می شوند و هر چقد سریع تر این کار را کنید برگ ها نازک تر می شوند.

شکل ارت بعدی قلب است که خودش یک نوع تولیپ است. برای درست کردن، پارچ را بدون حرکت نگه دارید و شیر را بریزید اما در آخر کار پارچ را به سمت انتهای فنجان یا ماگ ببرید. شکل معروف و پر طرفدار بعدی تولیپ ها هستند که بعد از یاد گرفتن و مهارت در درست کردن شکل قلب می توان تولیپ ها را هم به راحتی درست کرد.

نحوه کشیدن تولیپ این گونه است که پارچ را وسط فنجان نگه می دارید و شیر را آرام آرام به آن اضافه می کنید و  سپس پارچ را به سمت داخل هدایت می کنید.

قهوه لاته

سخن آخر

در این مقاله درباره طرز تهیه کافه لاته خوشمزه با طعم کافی شاپی اما بدون دستگاه اسپرسو ساز حرف زدیم و گفتیم که چگونه می توان با وسایل جایگزین این کار را انجام دهیم. و همان طور که گفته شد بر خلاف تصور عوام می توان در منزل به راحتی یک قهوه لاته خوش طعم درست کرد و برای طراحی شکل روی آن از ارت های زیبا و پر طرفدار استفاده کرد.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد طرز تهیه انواع قهوه به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

این نوشته در قهوه ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *