اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس برای دم کردن قهوه

اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس برای دم کردن قهوه

اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس برای دم کردن قهوه

داشتن آگاهی قبل از استفاده از هر وسیله، سبب می شود تا از راه های صحیح آن را استفاده کنیم. دستگاه فرنچ پرس یکی از کاربردی ترین ابزار های دم کردن قهوه می باشد که بسیاری به استفاده از آن مداومت دارند. به دلیل ساده بودن و کاربرد راحت این وسیله، همیشه جز اولین انتخاب های قهوه دوستان برای درست کردن قهوه می باشد. اما شاید ندانستن شیوه درست استفاده، سبب شود تا این دستگاه را برای همیشه کنار بگذارند.

اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس

شاید برای برخی تازه کارها، و یا حتی کسانی که از این وسیله مدت هاست استفاده می کنند، اشتباهاتی در شیوه استفاده از آن وجود داشته باشد. در این مقاله سعی داریم تا اشتباهات رایج استفاده از دستگاه فرنچ پرس را بررسی کنیم.

اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس برای دم کردن قهوه

تمیز نبودن دستگاه فرنچ پرس

شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما تمیز نبودن قطعات فرنچ پرس می تواند در عوض شدن طعم قهوه تاثیر گذار باشد. پس از استفاده از این دستگاه با دقت تمام قطعات را شست و شو دهید. به خصوص فیلتر فرنچ پرس باید به دقت شسته شود تا پودر قهوه به آن نچسبیده باشد. جالب است بدانید که در استفاده از فرنچ پرس 28 درصد از دلایل عوض شدن طعم قهوه، به خاطر تمیز نبودن قطعات آن می باشد.

استفاده از قهوه بی کیفیت

دستگاه فرنچ پرس یک دستگاه قهوه ساز است و قرار نیست که معجزه کند. قطعا استفاده از پودر قهوه بی کیفیت در هر دستگاهی نتیجه خوبی ندارد. در فرنچ پرس نیز همین طور است. رایحه و طعم قهوه مستقیما بستگی به دانه های قهوه دارد و دستگاه های قهوه ساز نمی توانند این نامرغوبی را جبران کنند. پس در انتخاب نوع قهوه دقت کنید و از برند های معتبر خرید کنید.

شیکر کوبلر

آسیاب دانه های قهوه به شیوه درست

طراحی فرنچ پرس و فیلتر های آن به گونه است که باید از دانه های قهوه ای که درشت آسیاب شده اند در آن استفاده شود. فیلتر های دستگاه فرنچ پرس قادر به جذب ذرات معلق قهوه نیستند و نمی توانند جلوی عبور این ذرات ریز را بگیرند. در صورتی که از قهوه های با آسیاب ریز در دستگاه استفاده کنید، پودر از فیلتر به راحتی عبور کرده و طعم و مزه قهوه را تغییر می دهد و باعث تلخ شدن آن می شود.

به نسبت اضافه کردن آب و پودر قهوه دقت کنید

از رایج ترین اشتباهات استفاده از فرنچ پرس، عدم توجه به نسبت اضافه کردن آب و قهوه می باشد. برخی افراد به این نسبت توجهی ندارند و به صورت چشمی آب و قهوه را ترکیب می کنند اما این کار باعث می شود طعم قهوه تغییر کند و تلخ شود و یا غلظت آن از حالت طبیعی خارج شود. در استفاده از فرنچ پرس این نسبت بسیار اهمیت دارد. باید به ازای هر مقدار قهوه، 13 برابر وزن آن آب اضافه شود. و یکی از نکات مهم دیگر نیز مدت زمان دم آوری قهوه است. در استفاده از دستگاه فرنچ پرس این مدت زمان 4 دقیقه است.

برخی فکر می کنند اگر زمان بیشتری به دستگاه بدهند، طعم قهوه بهتر می شود، اما باید دانست که برای با کیفیت شدن طعم قهوه در هر دستگاهی به خصوص فرنچ پرس، باید مدت زمان تعیین شده آن سپری شود در غیر این صورت، طعم قهوه تغییر می کند و سبب نارضایتی شما خواهد شد.

دستگاه فرنچ پرس

قهوه را تازه دم میل کنید

برخی افراد، بیشتر از مصرف قهوه دم می کنند تا بتوانند در چند نوبت از آن بنوشند و مجبور نباشند که چندین دفعه قهوه دم کنند. اما قهوه مانند چای نیست. بسیاری افراد به خصوص ایرانی ها، چای بیشتری دم می کنند تا همیشه در دسترس باشد. این کار کیفیت و طعم قهوه را عوض می کند و شیوه درستی نیست.

بهتر است هر وقت که میل به قهوه داشتید، دم کنید تا آن را تازه دم بنوشید. ماندن قهوه درون فرنچ پرس باعث می شود تا روغن قهوه افزایش یابد و سنگین شود و آنتی اکسیدان های مفید آن، تبدیل به مواد مضری می شوند که می توانند برای سلامتی بدن خطرناک باشند.

از آب جوش استفاده نکنید

دم کردن قهوه بر خلاف پختن بسیاری از غذا ها، باید دقیقا طبق دستور انجام شود. برای همین است که پودر قهوه و آب جوش را روی ترازو وزن می کنند تا مقدار دقیقی از آن ترکیب شود چرا که کمی بالا یا پایین شدن نسبت و یا تغییر کردن دستور، باعث می شود که یک قهوه نامطلوب به دست آید.

استفاده از آب در حال جوش برای دم کردن قهوه مناسب نیست، این کار سبب می شود تا روغن درون دانه های قهوه بیش از حد از آن خارج شود و همین موضوع کافی است تا مزه قهوه و غلظت آن به کلی عوض شود. بهترین دما برای آب جوش مورد استفاده در قهوه 200 درجه فارنهایت یا 95 درجه سانتی گراد می باشد.

همان طور که می بینید تفاوت 5 درجه ای، باعث تغییر طعم و مزه  قهوه خواهد شد. هنگامی که کتری را روی شعله گاز قرار دادید قبل از قل قل خوردن آب، زیر آن را خاموش کنید و 30 ثانیه منتظر بمانید. پس از آن می توانید آب را در دستگاه فرنچ پرس اضافه کنید.

فرنچ پرس و فنجان را گرم کنید

اخرین نکته در مورد استفاده درست از فرنچ پرس این است که فنجان قهوه و دستگاه را گرم کنید و سپس از آن استفاده کنید. گرم شدن فنجان و فرنچ پرس باعث می شود تا طعم و مزه قهوه تغییر نکند. بهتر است قبل از اضافه کردن ترکیب مد نظر در فرنچ پرس مقداری از آب کتری را درون آن ریخته و بچرخانید تا آب به تمام قسمت های دستگاه فرنچ پرس تماس پیدا کند.

پس از آن آب را خالی کنید و حالا نسبت های مد نظر را به آن بیافزایید. پس از دم شدن قهوه، درون فنجان نیز آب جوش ریخته و خالی کنید. با این کار به قهوه دم شده شوک وارد نمی شود و از محیط گرم وارد یک ظرف گرم دیگر می شود و تحت تاثیر تغییرات دما قرار نمی گیرد.

فرنچ پرس

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا اشتباهات رایج در استفاده از دستگاه فرنچ پرس را ذکر کنیم تا با رعایت کردن آن ها یک قهوه استاندارد با طعم و مزه اصلی داشته باشید.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد انواع فرنچ پرس به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

2 دیدگاه برای “اشتباهات استفاده از دستگاه فرنچ پرس برای دم کردن قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *