طبع قهوه و روش های متعادل کردن آن

طبع قهوه

طبع قهوه و روش های متعادل کردن آن

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که بسیاری از افراد به خوردن آن مداومت دارند. همان طوری که می دانید اغلب مواد خوراکی دارای طبع های مختص به خود هستند. دانستن طبع غذاها باعث می شود که بتوانید آن را با طبع خود تنظیم کنید. مثلا اگر طبع سردی دارید باید از مصرف غذای های با طبع سرد بکاهید و یا از مصلح آن استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا طبع قهوه و روش های متعادل کردن طبع آن را بررسی کنیم.

طبع قهوه

طبع بدن انسان از هنگامی که متولد می شود مشخص است. به صورت کلی انسان ها یا سرد مزاج هستند و یا گرم مزاج و عده کمی هم دارای طبع معتدل می باشند. افرادی که طبع معتدل دارند معمولا نیازی به رژیم غذایی و پرهیز از خوراکی های طبع گرم و سرد ندارند و در نتیجه قهوه نیز تغییر زیادی در بدن آن ها ایجاد نخواهد کرد. به همین دلیل از بحث ما خارج هستند.

طبع قهوه

 

داشتن طبع های متفاوت به ژنتیک بستگی دارد و البته می توان با پرهیز های غذایی آن را متعادل کرد. کسی که طبع گرم و یا سرد دارد بیمار نیست اما این موضوع ممکن است برای او زمینه ایجاد بیماری هایی شود. افرادی که طبع و بدنی سرد دارند با خوردن برخی خوراکی های سرد مشکلاتی برای سلامتی شان به وجود می آید و اگر ادامه پیدا کند منجر به اتفاقات جبران ناپذیری می شود.

این موضوع برای طبع گرم هم صدق می کند. شناختن طبع های خوراکی هایی که روزانه استفاده می کنید می تواند از مشکلاتی که ممکن است برای بدن به وجود بیاید تا حد زیادی جلوگیری کند. افرادی هم که به نوشیدن قهوه مداومت دارند باید طبع قهوه را بشناسند و با مصلح های قهوه آشنا شوند تا از آسیب های احتمالی این نوشیدنی محبوب در امان باشند.

در مورد طبع قهوه نکات جالبی وجود دارد. پوست قهوه سبز طبع گرم و خشک دارد در حالی که مغز قهوه که بخش اصلی آن است، طبع سرد و خشک دارد. اما این برای زمانی است که دانه های قهوه خام است و هنوز آن را رست نکرده ایم. پس از رست شدن و برشته شدن قهوه، طبع آن تا حدی تغییر می کند.

دلیل گرم و خشک بودن پوست سبز قهوه، وجود ماده ای به نام اسید کلروژنیک در ترکیب آن می باشد اما هنگامی که قهوه را گریل یا رست می کنند این ماده بسیار کاهش می یابد و به همین دلیل طبع قهوه به سرد و خشک متمایل می شود.

موکاپات استیل- قهوه ساز

روش های مصلح کردن قهوه

مصلح می تواند یک داروی سنتی و گیاهی یا یک غذا باشد که می تواند طبع های مختلف را متعادل کند و عوارض آن غذا برای بدن را کاهش دهد. مصلح سبب می شود غذا درون سیستم گوارشی به راحتی هضم شود و باعث صدمه به بدن نشود. هر ماده غذایی بر اساس طبع ویژه خود دارای یک یا چند نوع مصلح می باشد.

همانطور که گفته شد طبع قهوه سرد و خشک است و افرادی با مزاج گرم و تر و یا گرم و خشک با نوشیدن قهوه مشکلی نخواهند داشت. حتی این نوشیدنی برای آن دارای فوایدی هم هست. نوشیدن قهوه برای افراد دارای مزاج گرم، مانع از سوختن صفرا و خون می شود و بسیاری از درد های حاصل از گرمی مزاج را، التیام می بخشد.

اما این موضوع برای افراد با طبع سرد متفاوت است. آن ها به دلیل سردی بدن، باید خوردن غذاها و خوراکی های با طبع سرد را کم کنند و به جای آن به مصرف غذاهایی با طبع گرم رو بیاورند. اما راه دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از مصلح در کنار غذا ها و نوشیدنی های سرد می باشد. در ادامه با چند نمونه از مصلح های قهوه آشنا خواهیم شد.

زعفران در قهوه ترک

برای قهوه باید مصلحی را انتخاب کنید که طبع گرم دارد. زنجبیل، هل، زعفران، گلاب و نبات … از جمله موارد مناسب استفاده در کنار قهوه می باشند. قهوه ترک جز قهوه های محبوب، به خصوص در بین ایرانی ها می باشد. در میان موارد ذکر شده، ترکیب قهوه ترک با زعفران طعمی ویژه به آن می دهد که علاوه بر متعادل کردن طبع قهوه، رایحه بی نظیری را سبب می شود.

برای استفاده از زعفران در قهوه ترک، ابتدا مقدار بسیار کمی از آن را در آب جوش ریخته و به روی کتری در حال جوش قرار دهید تا بخار آن باعث دم کشیدن و رنگ پس دادن زعفران شود. پس از آماده شدن قهوه ترک کافی است یک قاشق چای خوری یا بیشتر از زعفران دم کشیده را به قهوه اضافه کنید، تا مزاج آن را تعدیل کند.

طبع قهوه

ترکیب زنجبیل، شیر، دارچین

یک فنجان شیر سرد را با نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل و پودر دارچین ترکیب کنید. این مخلوط را بر روی شعله گاز قرار داده و مدام هم بزنید تا به نقطه جوش برسد. سپس شعله را کم کنید و به مدت زمان 8 تا 10 دقیقه ترکیب را هم بزنید تا دارچین و زنجیبل حل شود. پس از این که قهوه دم کشیده را در فنجان ریختید، دو الی سه قاشق از مخلوط شیر زنجبیل و دارچین را به آن اضافه کنید و سپس با خیال راحت میل کنید.

هل و گلاب

این دو ماده خوشبو را می توانید پس از دم کردن هر نوع قهوه به آن اضافه کنید. نوعی قهوه به نام قهوه عربی وجود دارد که هل و گلاب جز ترکیبات اصلی آن هستند. برای درست کردن قهوه عربی به وسیله ای به نام دله احتیاج دارید. باید در دله به ازای هر نفر یک فنجان آب اضافه کنید و پس از جوش آمدن آب به ازای هر نفر یک قاشق غذا خوری پودر قهوه را بیافزایید.

پودر قهوه باید در حد پودر کاکائو آسیاب شده باشد. از هم زدن قهوه با آب جوش خودداری کنید. اجازه دهید تا این ترکیب کف کند و تا بالای ظرف بیاید، سپس شعله گاز را کم کنید تا کف حاصل کم شود. چندین بار این کار را انجام دهید تا تمام کف آن از بین برود. حالا قهوه عربی شما آماده میل کردن است.

مصلحات قهوه

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا نکاتی را پیرامون قهوه و طبع آن بررسی کنیم. همان طور که گفته شد طبع قهوه سرد و خشک می باشد و برای معتدل کردن آن احتیاج به مصلح های قهوه مانند زعفران، زنجبیل، هل و … می باشد. افرادی که دارای طبع سرد هستند می توانند با رعایت نکات ذکر شده با خیال راحت قهوه بنوشند.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد طبع انواع قهوه به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *