شیوه های متفاوت دم کردن قهوه

شیوه های متفاوت دم کردن قهوه

شیوه های متفاوت دم کردن قهوه

قهوه مانند چای جز نوشیدنی های معروف و محبوب دنیا می باشد. دانه های سبز قهوه پس چیده شدن از درخت آن، و انجام اعمال مربوط به رست شدن و گریل شدن، بسته بندی و آماده ی فروش می شوند. قهوه انواع مختلفی دارد مانند ترک، فرانسه، مکزیکی و … که روش آماده کردن هرکدام متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شیوه های متفاوت دم کردن قهوه را بررسی کنیم.

شیوه های متفاوت دم کردن قهوه

ابزار آماده کردن قهوه

برای دم کردن قهوه ابزار های مختلفی وجود دارند که متناسب با نوع قهوه ای که قرار است تهیه کنید، متفاوت اند. این ابزار ها شامل موکوپات، فرنچ پرس، اسپرسو ساز، کمکس، وی60، شیر جوش و قوری می باشند.

موکاپات آلمینیومی سفید طرح دار – موکاپات سه کاپ

انواع روش های دم کردن قهوه

نوشیدنی های قهوه به سه دسته ی قهوه های دمی، اسپرسو و قهوه های فوری تقسیم می شوند. قهوه های دمی، قهوه هایی هستند که با مخلوط شدن در آب جوش آماده می شوند و عطر و طعم بی نظیری را در فضا پخش می کنند.

دم کردن قهوه شیوه های متفاوتی دارد و بستگی به چگونگی اضافه کردن آب در آن دارد. در همه ی این روش ها، مواد اولیه شامل آب جوش و پودر قهوه می باشد و فقط ابزار دم کردن و مراحل اضافه کردن مواد اولیه متفاوت است.

جوشاندن

روش سنتی دم کردن قهوه، جوشاندن آن است. این روش تقریبا مشابه دم کردن چای است. پودر قهوه را در قوری اضافه می کنید و بر روی شعله گاز قرار می دهید. منتظر بمانید تا به جوش آید. این روش در کشور هایی مانند ترکیه و کشور های آفریقای شمالی و یونان مرسوم است. معمولا در تهیه این قهوه چند حبه قند اضافه می کنند تا شیرین شود.

در طرز تهیه قهوه با این روش، قهوه غلیظی آماده می شود که وقتی در فنجان ریخته می شود سطح بالای آن کف دار می شود و پودر قهوه در انتهای آن ته نشین می شود. قهوه ترک نیز به همین روش آماده می شود.

شیوه های متفاوت دم کردن قهوه

با تحت فشار قرار دادن

تحت فشار قرار دادن روش آماده کردن قهوه اسپرسو می باشد. این روش برای دم کردن همه قهوه ها به کار می رود. در روش تحت فشار قرار دادن از یک قوری سه قسمتی استفاده می کنند. در قسمت پایینی آن به مقدار کافی آب ریخته و بر روی شعله گاز قرار می دهند. پس از به جوش آمدن آب با فشار وارد قسمت میانی که پودر قهوه در آن قرار دارد می شود و در نهایت قهوه آماده شده در بخش بالایی قوری جمع می شود.

قهوه ساز ایرو پرس – Euro Press Coffee Maker

دم کردن قهوه به وسیله نیروی جاذبه

در این روش پودر قهوه را در یک صافی می ریزند و سپس آبجوش را به صورت قطره چکانی بر روی پودر اضافه می کنند. در نهایت قهوه به کمک جاذبه زمین و قطره های آب به تدریج آماده می شود. این روش طرز تهیه قهوه ممکن است زمان بر باشد. طعم و مزه قهوه نهایی به میزان پودر قهوه و آب جوش بستگی دارد. علاوه بر آن به وسیله این روش می توانید میزان غلظت یا رقیق بودن قهوه را به دلخواه خود تغییر دهید.

دم کردن قهوه

خیس کردن

در این روش از یک استوانه شیشه ای استفاده می کنند که دارای اهرم و صافی می باشد. ابتدا آب جوش را در ظرف می ریزند و سپس صافی را روی آن قرار داده و پودر قهوه را در آن اضافه می کنند. پس از گذشت مدت زمان 3 یا 4 دقیقه اهرم را به سمت پایین فشار می دهند. سپس با آرامی قهوه را در فنجان می ریزند به صورتی که تفاله های قهوه با آن مخلوط نشود.

 

آماده کردن قهوه با کمکس

کمکس یه ظرف شیشه ای می باشد که در نگاه اول شبیه به یک گلدان به نظر می رسد. این ظرف شکلی شبیه به ساعت شنی دارد و قسمت میانی آن به وسیله ی یک کمربند چرمی پوشانده شده است. برای استفاده از این وسیله احتیاج به یک فیلتر و یا صافی کاغذی مخصوص دارید. صافی را به شکل مخروط در آورده و بر روی قسمت بالایی کمکس قرار می دهید.

پس از آن به کمک کتری مخصوص، مقداری آب جوش بر روی صافی بریزید تا هم کمکس گرم شود و هم صافی به لبه ظرف بچسبد. حالا نوبت ریختن پودر قهوه است. به میزان مورد نیاز قهوه را با قاشق بر روی صافی بریزید و سطح آن را صاف کنید.

به وسیله کتری، آب جوش را به صورت دورانی و به آرامی بر روی پودر قهوه اضافه کنید. هنگامی که آب تا لبه ظرف رسید، دست نگه دارید تا آب جوش از صافی عبور کند. چند بار این کار را تکرار کنید تا آب کتری تمام شود. پس از اتمام این مراحل قهوه شما آماده است. صافی را به آرامی بر دارید و قهوه آماده شده را در فنجان بریزید.

دم کردن قهوه به وسیله قوری

در طرز تهیه قهوه با این روش، ابتدا باید آب و قهوه را درون قوری بریزید. سپس آن را روی شعله گاز قرار دهید و منتظر بمانید که به درجه جوش برسد. اگر مایل بودید می توانید شکر را در ابتدای کار اضافه کنید و یا هنگام سرو قهوه در آن شکر بریزید. هنگامی که عطر قهوه بلند شد و فوم آن در قوری بالا آمد و در حال سر رفتن بود زیر آن را خاموش کنید. توجه داشته باشید که قهوه بر روی شعله گاز جوش نخورد چرا که موجب تلخ شدن و بوی نامطبوع سوختگی می شود.

مقدار قهوه ای که در قوری می ریزید به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری و یک فنجان آب می باشد. البته این موضوع بستگی به مزاج شما دارد که چه مقدار علاقه دارید غلیظ یا رقیق باشد.

ابزار دم کردن قهوه

سخن پایانی…

در این مقاله سعی داشتیم تا ساده ترین و در دسترس ترین دم کردن قهوه را با شما به اشتراک بگذاریم. آماده کردن قهوه به وسیله قوری و یا شیرجوش یک راهکار سریع و خانگی در تهیه قهوه می باشد و می توانید با حفظ کیفیت و عطر و طعم قهوه، آن را نوش جان کنید.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد دم کردن قهوه به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *