انواع مزه های قهوه

انواع مزه های قهوه

انواع مزه های قهوه

قهوه یک از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین افراد جهان به شمار می رود. باید بدانیم که کیفیت، طعم و مزه قهوه در انواع آن، متفاوت می باشد. مزه قهوه ها با یکدیگر تفاوت هایی دارد. ما در اینجا انواع مزه های قهوه ها و همچنین قهوه های مناسب برای ذائقه های مختلف را به شما معرفی می کنیم تا در هنگام استفاده از آن، بهترین و با کیفیت ترین قهوه را طبق سلیقه و ذائقه خود تهیه کنید.

مزه های قهوه

مزه  قهوه ها به دلیل گوناگونی آن ها، ارتفاعی که قهوه در آن رشد کرده، شیوه دم کردن، ترکیبات شیمیایی، با یکدیگر متفاوت هستند. همه این عوامل باعث می شوند که ما مزه قهوه متفاوتی را تجربه کنیم. اسید کلروژنیک موجود در قهوه باعث می شود تا مزه قهوه، تلخ و رنگ آن تیره شود. کربوهیدرات های موجود در قهوه باعث می شوند مزه قهوه دلچسب تر شود.

انواع مزه های قهوه

قهوه تازه

همه قهوه ها یکسان هستند. ولی به قهوه ای قهوه تازه می گوییم که پس از جداسازی گوشت از دانه و مرحله بودادگی یا رست دانه های قهوه تازه، به صورت سالم و یا آسیاب شده درون بسته بندی های خاصی قرار بگیرند تا عطر و مزه قهوه حفظ شود. یا حتی گاهی ممکن است گاز هایی را برای حفظ تازگی قهوه ها درون بسته بندی آن ها متصاعد کنند.

قهوه مناسب موکاپات

مزه قهوه ترک از محبوب ترین طعم های شناخته شده بین مردم است. در قهوه ترک از دانه های آسیاب شده قهوه استفاده می شود. غالبا پودر این نوع قهوه در فنجان قهوه باقی می ماند و برای انواع فال نیز کاربرد دارد.

قهوه های بر پایه اسپرسو

قهوه اسپرسو از قهوه های بسیار محبوبی است. در آن مزه قهوه به تندی می زند و برای استفاده در منازل و کافه ها مناسب می باشد. البته مزه قهوه اسپرسو به تنهایی تلخ می باشد و ممکن است برای هر ذائقه ای خوشایند نباشد. ترکیب اصلی و پایه ای قهوه اسپرسو شامل اسپرسو، فوم شیر، شیر بخار دیده، شکلات یا سیروپ می باشد. ما در اینجا انواع قهوه اسپرسو را ذکر می کنیم:

Ristretto

ریسترتوف کاملا شبیه به قهوه اسپرسو می باشد، با این تفاوت که در قهوه ریسترتو نصف حجم فنجان را آب می ریزند و از آن سنگین تر می باشد.

Cafee Amricano

این قهوه از اضافه شدن اب جوش به اسپرسو تهیه می شود.

Double Espresso

آنچنان که از نامش پیداست از دو شات اسپرسو در یک فنجان قهوه دبل اسپرسو استفاده می شود.

انواع قهوه

Cappuccino

کاپوچینو در دسته قهوه های مناسب برای همه ذائقه ها می باشد. زیرا این نوع به علت اینکه در آن هم از شیر و هم کف شیر استفاده می شود، هم کیفیت قهوه تهیه شده قابل قبول است و هم مزه ای شیرین و خوشایند دارد. باریستاها معمولا طبق سلیقه و هنر خود روی کاپوچینو را با پودر کاکائو تزیین کرده و اشکال زیبایی را روی آنها بوجود می آورند.

Café Latte

کافه لاته از یک شات قهوه و شیر بخار داده شده با کف فراوان تهیه می شود. به دلیل این که مزه قهوه بخاطر تلخی حضور شیر کم شده، در دسته قهوه های مناسب و محبوب قرار می گیرد.

Piccolo Latte

پیکولو لاته، شبیه کافه لاته می باشد ولی پیکولو لاته را در فنجان اسپرسو سرو می کنند به این معنا که پیکولو لاته همان قدرت قهوه اسپرسو را دارد ولی با این تفاوت که در پیکولو لاته به دلیل حضور فوم شیر و شیر دیگر خبری از تلخی و تندی اسپرسو نیست.

Mochachino

موکا یا موکاچینو ترکیبی شبیه به کافه لاته دارد که به  آن پودر شکلات یا شربت اضافه می کنند و یا گاهی باریستا ها روی آن خامه نیز می ریزند. موکاچینو به علت اینکه در آن مزه قهوه به سوی تلخی نیست برای افرادی که طعم تلخ را دوست ندارند و یا حتی به تازگی می خواهند وارد دنیای قهوه خوردن شوند، انتخاب مناسبی است. می توان موکا را مخلوطی از هات چاکلت و کاپوچینو نیز قلمداد کرد.

Macchiato

ماکیاتو نیز شباهت هایی به قهوه کاپوچینو دارد. با این تفاوت که زمانی که می خواهند قهوه موکا را تهیه کنند بعد از ریختن شات قهوه در فنجان، شیر کف دار را به صورت مستقیم بر روی قهوه ریخته و قهوه آماده ی سرو می باشد. قهوه ماکیاتو خود شامل دو بخش ماکیاتو کوتاه و ماکیاتو بلند می باشد که تفاوت مزه های قهوه ماکیاتو کوتاه و ماکیاتو بلند را ذکر خواهیم کرد:

 Short Macchiato

ماکیاتو کوتاه یا ماکیاتوی کوچک که در آن از یک شات اسپرسو به اندازه یک قاشق با مقدار خیلی کمی فوم شیر و یا شیر بخار دیده برای تلطیف و کاهش طعم تلخ اسپرسو استفاده می شود. یا گاهی ممکن است باریستا ماکیاتو کوتاه را به سه قسمت اسپرسو، شیر و فوم شیر تقسیم بندی کند به صورتی که به وضوح قابل مشاهده باشد.

انواع طعم کافی

Long Macchiato

ماکیاتو بلند نیز کاملا به ماکیاتو کوتاه شباهت دارد با این تفاوت که در ماکیاتو بلند از دو شات اسپرسو در یک فنجان قهوه استفاده می شود. ماکیاتو بلند نسبت به ماکیاتو کوتاه سنگین تر است و همچنین مزه قهوه تلخ تر می باشد.

Flat White

فلت وایت نیز شباهت هایی با قهوه کاپوچینو دارد ولی تفاوت این قهوه با قهوه کاپوچینو در این است که در زمان آماده سازی قهوه، باریستا دیگر پودر شکلات و کف شیر بر روی شات قهوه در فنجان نمی ریزد. بلکه از شیر بخار داده شده بدون اینکه ذره ایی کف داشته باشد بر روی شات قهوه میریزد.

Affogato

آفگاتو در واقع قهوه نیست. بلکه دسری از ترکیب یک شات و یا دو شات اسپرسو بر روی بستنی وانیلی می باشد که در آن ترکیب تلخ قهوه و شیرین بستنی بسیار دلپذیر می باشد. ان را در لیوان و یا فنجان قهوه سرو می کنند.

Short Black

شورت بلک تنها از یک شات اسپرسو تهیه می شودو مزه تلخی دارد. در دسته قهوه های سنگین قرار می گیرد و خوشایند هر ذائقه ایی نیز نمی باشد.

علاوه بر مزه قهوه های گرم و کیفیت قهوه هایی که در بالا ذکر شد قهوه ها دو دسته دیگر شامل قهوه های دمی و قهوه های سرد نیز دارند.

قهوه سرد

به دلیل اینکه زمان استخراج طولانی با آب سرد دارد، پس نسبت به قهوه گرم میزان اسیدی بودن کمتری دارد. همچنین طعم ملایم تری داشته و دیگر خبری از تندی مزه قهوه گرم در آن نیست. همچنین دارای غلظت کافئین بیشتری نسبت به قهوه گرم است.

کافی

قهوه دمی

در این نوع قهوه آب داغ را بر روی قهوه هایی که در یک فیلتر کیسه ای قرار دارند می ریزند. اجازه دم کشیدن می دهند، این قهوه زمان کمی نیاز دارد تا آماده شود. قهوه دمی دارای محبوبیت بالایی است ولی شرط اصلی مرغوبیت آن در این است که کیسه فیلتر استفاده شده دارای کیفیت بالایی باشد.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد انواع مزه های قهوه به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *