گیاه قهوه

گیاه-قهوه

گیاه قهوه

اکثر مردم در سراسر دنیا علاقه زیادی به نوشیدنی های مختلف دارند و می توان گفت در بین تمامی این نوشیدنی‌ها قهوه در اولویت قرار دارد. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با گیاه قهوه و نکات مربوط به آن آشنا کنیم پس پیشنهاد می دهیم که تا انتهای مقاله را مطالعه فرمایید.

مصرف قهوه می تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که قهوه چگونه به دست می آید. یا حتی مراحل کشت آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تمامی این موارد را برای شما توضیح دهیم.

انواع مختلف دانه قهوه:

در حالت کلی این دانه ها به دو دسته تقسیم می شوند

  • نوع اول به قهوه عربی یا عربیکا معروف است که ممکن است بسیاری از شما با آن آشنایی کامل داشته باشید. قهوه عربی کاملا سنتی و دارای طعم بسیار متفاوت و خاصی می باشد.
  • نوع دوم روبوستا، که دارای کافئین بیشتری نسبت به قهوه عربی است و نمی ‌توان آن را در آب و هوای نوع اول کشت کرد. لازم است بیان کنیم که دارای قیمت نسبتاً پایین تری نیز می باشد و به دلیل همین قیمت نیز برای مصارف مختلفی از آن استفاده می کنند، البته لازم به ذکر است که از قهوه روبوستا نباید به تنهایی استفاده شود و این تنها به دلیل طعم تلخ و ترش آن است. برای تهیه نوشیدنی‌ هایی مانند اسپرسو قهوه روبوستا به کار برده می شود.

گیاه قهوه

علت نامگذاری قهوه عربی تنها به دلیل بندری است که قهوه را از آن صادر می کنند. اما همانطور که می دانید امروزه قهوه ها کاملاً متفاوت از گذشته شده و در بسیاری از اوقات ممکن است نام یک قهوه تنها با توجه به کشور آن در نظر گرفته شود.

اما دو نوع دانه قهوه ای که از آن ها نام بردیم به طور همیشگی در دسترس می باشد و این پیشنهاد را می ‌دهیم که حتماً برای نوشیدن قهوه این دو نوع را امتحان کنید. البته همانطور که گفته شد عربیکا دارای طرفداران بیشتری می باشد و در سراسر دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار است. این نوع گیاه قهوه در کشور آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا کشت می ‌شود.

اسپرسو ساز مسافرتی لواک

در هنگام کشت، لازم است که مراقبت های زیادی صورت بگیرد، به این دلیل که رشد آن ها روند کندی را به همراه داشته و شکننده هستند.

نوع دوم قهوه‌ ای که از آن نام بردیم  روبوستا بود. روند رشد این نوع دانه قهوه بسیار سریعتر از عربیکا می باشد. کافئین موجود در قهوه روبوستا دو برابر نوع عربی آن بوده که همین کافئین باعث شده بسیار تلخ تر باشد و به آن علاقه ای ندارند. اما به طور کلی قهوه روبوستا بیشتر برای افرادی توصیه می‌ شود که از طرفداران قهوه تلخ هستند.

قهوه

کشت گیاه قهوه به چه شکل است؟

برای کشت گیاه قهوه در ابتدا از روش های سنتی استفاده می ‌شد که رضایت چندانی نیز از آن نداشتند و روال کار به این صورت بود که در هر فصلی که بارندگی در آن زیاد بود، ۲۰ دانه در حفره های مخصوص کاشت می شد که تنها تعداد کمی از آن ها جوانه می زدند.

از روش دیگری نیز برای کاشت استفاده می ‌کردند که نتیجه مطلوب تری را نسبت به روش قبلی داشت. برای این کار سعی می ‌کردند که دانه را در گلخانه پرورش دهند، پس از گذشت ۶ الی ۱۲ ماه یعنی زمانی که دانه ها به طور کامل جوانه زد آن را برای کشت به حفره های مخصوص انتقال می دادند. همانطور که گفتیم بعضی از آن ها روند کندی برای رشد داشتند به طوری که حدود ۳ الی ۴ سال زمان می برد و پس از گذشت پنج سال دانه قهوه آماده برداشت بود.

برای به دست آوردن دانه قهوه لازم است که بذر آن در مزرعه های بسیار وسیع کشت شود لازم به ذکر است برگ های قهوه بسیار زیبا و براق هستند و بسیاری از افراد سعی می‌کنند به عنوان نوعی گیاه خانگی از آن نگهداری کنند.

کاشت گیاه قهوه در خانه نیز امکان پذیر می باشد اما دارای شرایط نگهداری خاص خود می باشد.

برای تکثیر گیاه قهوه در منزل چه شرایطی لازم است؟

خاک: اولین و مهم ترین موردی که برای کاشت گیاه قهوه در منزل باید در نظر بگیرید خاک مغذی است. گیاه پس از رشد کردن دارای ریشه‌های عمیق می باشد، بنابراین لازم است که شما یک خاک تازه که دارای نفوذ می باشد، تهیه کنید. همانطور که می دانید برخی از  خاک ها به دلیل نداشتن جنس مرغوب و سفت بودن مانع از رشد گیاهان خواهند شد. توجه داشته باشید خاکی که برای گیاه قهوه تهیه می کنید مقداری اسیدی باشد.

نور کافی: دانه قهوه نیاز دارد که برای رشد کردن در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. اما توجه داشته باشید که این تابش نور نباید به صورت کاملاً مستقیم یا حتی در ظهر باشد زیر در نهایت منجر به مرگ سوختگی خواهد شد. بنابراین لازم است که شما تنها در مواقع صبح گیاه خود را در مقابل نور خورشید قرار دهید.

کاشت گیاه قهوه

آبیاری کافی: این نوع گیاه علاقه زیادی به آبیاری در فصل بهار دارد و لازم است برای رشد کافی آن ها در فصل های بهار تابستان و پاییز در زمان معین آبیاری شود. البته توجه داشته باشید که در فصل تابستان و پاییز بذر قهوه احتیاج بیشتری به آب دارد و لازم است که از آب شیرین و ملایم استفاده شود. همچنین باید آب را از بالا به روی برگ ها بریزید. هنگام آبیاری باید توجه داشته باشید که نباید گیاه را غرق در آب کنید و تنها داشتن یک حالت مرطوب کافی است.

هرس کردن: اگر قصد دارید که گیاه قهوه را در خانه خود پرورش دهید لازم است که آن را هرس کنید. توجه داشته باشید زمانی که گیاه به ارتفاع معین یعنی ۶۰ سانتی متر رسید باید نوک آن را ببرید که این کار باعث خواهد شد  سایر شاخه ها به طور مجدد رشد کنند. از دیگر مزیت های انجام دادن این کار این است که شما باعث می ‌شوید سایر شاخ و برگ های ضعیف و بیمار از بین بروند و راه را برای رشد برگ های تازه باز می کنید.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد گیاه قهوه به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *