دلایل اثبات اثر قهوه در کاهش افسردگی

اثر قهوه در کاهش افسردگی

دلایل اثبات اثر قهوه در کاهش افسردگی

دانه قهوه حاوی ترکیبات بسیاری است اما کافئین موجود در آن، درصد بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی است. کافئین ساده ترین ماده روان گردان دنیاست و مکانیسم اثر آن در مغز هم برقرار است. اما در این مقاله قصد داریم به موضوع اثر قهوه در کاهش افسردگی بپردازیم.

 

افسردگی چیست

افسردگی یک بیماری شایع روانی و یک اختلال خلقی است که دلایل مختلفی اعم از محیطی و ژنتیکی می تواند در بروز آن تاثیر گذار باشد. این بیماری احساساتی شامل ناراحتی طولانی مدت، احساس شکست پی در پی و بی انگیزگی، ناتوانی در تمرکز، مشکلاتی در خواب یا بیداری، افزایش و کاهش ناگهانی وزن و تغییر در رژیم غذایی، احساس درد مزمن و… می باشد. محققان معتقدند که بخشی از این علائم ممکن است به علت کاهش ترشح دوپامین از مغز باشد.

مکانیسم اثر قهوه در کاهش افسردگی

آدنوزین یک ماده انتقال دهنده عصبی می باشد که ترشح آن سبب احساس خواب آلودگی و گیجی می شود. پس از این که یک فنجان قهوه نوشیدید و کافئین آن وارد بدن شما شد، به گیرنده های آدنوزین متصل می شود و مانع از برقراری اتصال میان انتقال دهنده آدنوزین و گیرنده هایش می شود و به همین سبب احساس خواب و خستگی در شما کمرنگ می شود.

نوشیدن قهوه سبب افزایش ترشح ماده ای در مغز به نام دوپامین می شود. دوپامین یک ماده شمیایی و تحریک کننده مغز می باشد. اتصال کافئین به گیرنده های آدنوزین و مسدود کردن آن، سبب افزایش دوپامین در بدن می شود و به این ترتیب هوشیاری موقتی مغز و انرژی بدن تامین می شود. دوپامین همان ماده موثری است که افزایش آن در مغز مانع از بروز افسردگی می شود. بنابراین تاثیر قهوه بر کاهش میزان افسردگی به دلیل افزایش ترشح دو پامین در مغز می باشد.

مکانیسم اثر قهوه در کاهش افسردگی

ارتباط بین افسردگی و کافئین چیست؟

نتیجه یک سری تحقیقات علمی ثابت کرده است که قهوه می تواند افسردگی سبک و متوسط را تا حدی کنترل کند. بروگارد در نشریه منتشر شده در آمریکا می نویسد نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه کافئین دار، خطر بروز افسردگی را تا 8 درصد در افرادی که پیش زمینه آن را دارند کاهش می دهد.

احتمالا یکی از دلایل افسردگی به دلیل کاهش سروتونین در مغز و ایجاد التهاب در آن است. گفته شده است که آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی در بهبود این التهاب ها تاثیر به سزایی دارد. قهوه نیز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد از این رو ممکن است مکانسیم اثر قهوه در کاهش افسردگی به دلیل وجود ترکیبات دارای آنتی اکسیدان آن باشد.

پودر قهوه لاوازا بدون کافئین مدل دک کلاسیکو 250 گرمی

مطالعات علمی نشان داده اند که احتمالا کافئین در بروز افسردگی و همین طور خودکشی که ممکن است در مورد های شدید بیماری روانی افسردگی رخ دهد، موثر باشد. یک محقق در سال 2016 پژوهش علمی که توسط محققان چینی در سال های بین 1980 تا 2015 انجام داده بودند را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کردد. نتایج بررسی این بود که کافئین می تواند در کاهش ابتلا به افسردگی تاثیر داشته باشد. بنابراین مکانسیم اثر قهوه در کاهش افسردگی را به اثبات رساند.

در پژوهش علمی دیگری که شامل 346913 نفر آزمودنی بودند و 8146 نفر آن ها مبتلا به افسردگی بودند نشان داد که ماده ی کافئین به خصوص در زمانی که در قهوه وجود دارد، موجب ایمنی و حفاظت در برابرافسردگی می شود. این مطالعه هم چنین نشان داد که چای هم مانند قهوه در برابر افسردگی اثر حفاظتی دارد اما تاثیر قهوه از آن بیشتر است. بنابراین بار دیگر اثر قهوه در کاهش افسردگی به اثبات رسید.

ارتباط بین افسردگی و کافئین چیست؟

با مصرف قهوه افکار بد را از خود دور کنید

در بررسی دیگری که حاصل 25 سال پژوهش بود اثبات شد که قهوه و افسردگی ارتباط مستقیمی باهم دارند و کافئین موجود در آن می تواند در کاهش احتمال بروز بیماری در فرد موثر باشد. هم چنین در تحقیقی تاثیر قهوه بر کاهش میزان افسردگی اثبات شد، اما این تاثیر در کافئین سایر نوشیدنی ها دیده نشده است. نتایج پژوهش خبر از این احتمال می داد که شاید اثر قهوه در کاهش افسردگی به علت ترکیب دیگری به جز کافئین باشد اما هر چه که هست در ترکیبات قهوه موجود است.

دو مورد از ویژگی های بارز افسردگی نداشتن انگیزه و لذت نبردن از فعالیت هایی که در گذشته برای شخص خوشایند بوده اند می باشد. همان طور که می دانید نوشیدن قهوه در افزایش انرژی و انگیزه موثر است لذا می توان احتمال داد که قهوه می تواند از این طریق نیز افسردگی را کنترل کند.

نتیجه تحقیق علمی دیگری این بود که بانوانی که روزانه سه فنجان قهوه میل می کنند، به میزان کمتری افکار مربوط به خودکشی دارند. اما این مورد برای آقایان تفاوت چندانی ندارد. با وجود تمام پژوهش های انجام شده هنوز دلیل اصلی تاثیر قهوه بر کاهش میزان افسردگی مشخص نشده است و اما این پژوهش ها حاکی از آن بود که بسته به شرایط و موقعیت جسمی و روحی فرد این تاثیرات می تواند متفاوت باشد.

پودر اسپرسو فوری – instant espresso

قهوه و دارو های ضد افسردگی

مصرف غیر اصولی و بیش از اندازه هر ماده غذایی، عواقب ناخوشایندی را در پی دارد که قهوه از این قاعده مستثنی نیست. مصرف نادرست قهوه می تواند تاثیر بالعکس در برخی افراد داشته باشد و باعث شود تا بروز افسردگی در آن ها تحریک شود. در رابطه با مصرف قهوه افرادی که دارو های ضد افسردگی مانند MAOI  مصرف می کنند گفته می شود احتمال تداخل ترکیبات موجود در قهوه با دارو ها وجود دارد. یکی دیگر از دارو های ضد افسردگی، دارو های سه حلقه ای می باشند.

اگر فردی هستید که این دارو ها را مصرف می کنید بین نوشیدن قهوه و مصرف این دارو فاصله چند ساعته را رعایت کنید تا تداخل رخ ندهد. علاوه بر آن، نوشیدن قهوه پس از مصرف دارو های ضد افسردگی احتمال کم اثر کردن آن را در بدن بالا می برد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

 

قهوه و دارو های ضد افسردگی

سخن آخر

همان طور که گفته شد تحقیقات علمی هنوز به طور قطع اثر قهوه در کاهش افسردگی را به اثبات رسانده اند. و این که کدام ترکیبات نقش اصلی را در این مسئله ایفا می کنند. اما نکته ای که واضح است اثر گذاشتن این ماده بر کاهش بروز افسردگی است که تحقیقات بسیاری آن را اثبات کرده اند. اما برای کسانی که دارو های ضد افسردگی مصرف می کنند حتما باید نظر پزشک را در این باره بپرسید.

اگه دوست داشتید کلی اطلاعات باحال در مورد تاثیر قهوه بر کاهش میزان افسردگی به دست بیارید پیج اینستاگرام باریسما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *