ویژگی های دانه های قهوه آفریقا

دانه های قهوه آفریقا

ویژگی های دانه های قهوه آفریقا

دانه های قهوه آفریقایی دارای طرفداران بسیاری در سراسر جهان هستند. به همین دلیل صادرات کافی در کشور های آفریقایی بسیار زیاد است. دانه های قهوه رشد کرده آفریقا دارای عطر وطعمی بی نظیر هستند. برخی کارشناسان معتقدند که کافی های آفریقا، با کیفیت ترین و بهترین کافی های جهان می باشند. که این موضوع بستگی به موقعیت جغرافیایی رشد درختان قهوه دارد. در این مقاله قصد بررسی دانه های کافی آفریقایی را داریم تا با خصوصیات آن آشنا شویم.

 

انواع قهوه آفریقایی

 

دانه های قهوه آفریقایی

کشور های اتیوپی، کنیا و اوگاندا از مهم ترین کشور های تولید کننده قهوه آفریقایی می باشند که هر ساله صادرات بسیاری به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی دارند. در این قاره گرم نژاد های عربیکا و روبوستا کشت می شود و مزارع پهناوری از این دانه های مرغوب وجود دارد. ویژگی که واضح است، طعم و رایحه های دانه های کافی پرورش یافته در آفریقا که بسیار متفاوت و خاص می باشد.

شاید پس از نوشیدن قهوه آفریقایی شما نیز مانند بسیاری از افراد بگویید که طعم و عطر این کافی هیچ تشابهی با سایر قهوه های پرورش یافته در کشور قاره های دیگر ندارد. اولین چیزی که پس از میل کردن کافی آفریقایی حس می کنید طعم و بویی از میوه های معطر، باغی از گل و شراب با اسیدیته بالا می باشد.

به دلیل وجود موانعی، واردات دانه های قهوه آفریقایی کمتر از سایر کافی ها صورت می گیرد و ممکن است به همین دلیل برخی از افراد سود جو، انواع دیگری از کافی را با نام کافی آفریقایی عرضه کنند. دانستن ویژگی ها و خصوصیات دانه های قهوه آفریقایی کمک می کند تا با اطمینان بیشتری خرید کنید.

قهوه اتیوپی

اتیوپی بزرگ ترین تولید کننده قهوه آفریقایی می باشد. گفته می شود در قرن نهم میلادی برای اولین بار قهوه در کشور اتیوپی توسط یک چوپان کشف شد. اکنون قهوه به بخش اصلی اقتصاد این کشور تبدیل شده است و سالانه 28 درصد از تولیدات خود را به کشور های مختلف صادر می کند. اتیوپی مهد دانه های نژاد عربیکا می باشد. همان طور که می دانید بین دو نوع نژاد اصلی عربیکا و روبوستا که هر دو هم در اتیوپی و سایر کشور های آفریقایی کشت می شود، دانه های عربیکا محبوبیت بیشتری دارند.

قهوه های کشور اتیوپی در سه منطقه مهم سیدامو، هرار و کافکا رشد می کنند و دانه های برداشت شده در این کشور، نام یکی از این مناطق را به خود اختصاص داده است. ارزش کافی در کشور اتیوپی آنقدر زیاد است که هر ساله برای آن جشن هایی برپا می کنند. عربیکا نژاد غالب در کشور اتیوپی می باشد. طعم و رایحه کافی های دم شده اتیوپی، عطری از میوه و گل های خوشبو را تداعی می کنند و از مهم ترین دلایل محبوبیت کافی های اتیوپی همین است. وجود طعم فوق العاده کافی های پرورش یافته در اتیوپی تا حد زیادی به شیوه مراقب و رشد آن توسط کشاورزان و هم چنین موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد. اما شیوه پرورش قهوه آفریقایی در اتیوپی منحصر این کشور است و به جز در مناطق خاصی از برزیل، منطقه دیگری از این روش استفاده نمی کند.

انواع قهوه اتیوپی

شرایط مساعد در این کشور سبب شده بیش از هزار نوع قهوه در مزارع این سرزمین رشد کنند اما برخی از محبوب ترین قهوه های این کشور شامل موارد زیر است :

یرگاچفه: مزارع رشد این نوع کافی در ایالت جنوبی اتیوپی به نام سیدامو است. نواحی سیدامو بیشتری مزارع و قهوه کشور اتیوپی را در دست دارد.
گوجی: طعم و رایحه کافی های گوجی ترکیبی از میوه های هلو، ملون و گل یاسمن است و شیرینی خاصی دارد. مزارع این نوع کافی در قسمت جنوبی سیدامو واقع شده است.

هارار: پس از نوشیدن کافی هارار طعمی و مزه ای از میوه های وحشی را به صورت واضح حس خواهید کرد. این منطقه در شرق اتیوپی قرار دارد و روش پردازش قهوه کشاورزان این منطقه، اغلب طبیعی است.

قهوه کنیا

غالب دانه های کافی در کشور کنیا از نژاد عربیکا می باشد. کشاورزان کنیا در مزارع کوچک خود و به روش ارگانیک درختان قهوه را پرورش می دهند و این سبب شده است تا دانه های کافی بدست آمده از این کشور متنوع باشند و دارای عطر و طعمی بی نظیر و منحصر به فرد شوند. اسیدیته دانه ها کافی بدست آمده از زمین های کنیا به دلیل مجاورت با کوه ها آتشفشانی بالاست و رنگ روشنی دارد.

دانه های کافی کشور کنیا در دو نوع هستند، نوع اول آن طعمی قوی و سنگین دارد و ظاهر کافی دم شده شبیه به آب میوه است. نوع دیگر طعم و رایحه تند گرمسیری دارد و رنگ آن شفاف تر است.

قهوه اوگاندا

کشور اوگاندا به دلیل وجود دریاچه ها و رود های بسیار بستری مناسب برای کشت و کشاورزی دارد. غالب درختان قهوه مناطق اوگاندا از نژاد روبوستا می باشند و این کشور جز تولید کنندگان اصلی این نژاد کافی می باشد.

قهوه رواندا

کافی های تولید شده در این کشور به نام بوربون شناخته می شوند و به علت خاک مزارع این کشور، دانه های کافی دارای اسیدیته بسیار بالا می باشند. طعم و عطر قهوه آفریقایی پرورش یافته در این سرزمین شبیه به شکوفه مرکبات و شیرین است و پس از دم شدن بافتی خامه ای دارد.

قهوه بروندی

قهوه های تولید شده در این کشور طعمی شبیه به میوه های قرمز مانند توت و بویی شبیه به مرکبات دارند. کافی دم شده بروندی بسیار پر انرژی است و سنگین نمی باشد.

 

 

قهوه چگونه در مزارع کشور های آفریقایی پرورش می یابد؟

درختان قهوه در کشور اتیوپی در ارتفاعات رشد می کنند و به طور معمول بین 1500 تا 2700 متر قد می کشند. شرایط آب هوایی که در ارتفاعات اتیوپی وجود دارند سبب بی نظیر شدن طعم و عطر کافی پس از پردازش نهایی خواهد شد. درختان قهوه در ارتفاعات اتیوپی، زیر سایه های درختان دیگر و کاملا ارگانیک رشد می کنند. عدم استفاده از کود های شیمیایی در پرروش آن ها از عوامل دیگر بی رقیب بودن این دانه های قهوه آفریقایی می باشد.

برای خارج کردن دانه ها از پوسته کافی ، از دو روش طبیعی و مرطوب استفاده می کنند. در روش مرطوب، با استفاده از نیروی مکانیکی و سرعت زیاد در طی زمان 12 ساعته دانه های قهوه را از درون میوه آن جدا می کنند. دانه های خارج شده به روش مرطوب، عطر و طعمی بی نظیر و شفاف دارند.

دم دادن دانه های کافی بدست آمده از این روش عطری شبیه به گل یاسمن، علف لیمو و مرکبات دارد. در روش طبیعی میوه تازه چین قهوه را قبل از جدا کردنه دانه هایش در زیر نور آفتاب خشک می کنند. و زمانی که بخواهند کافی را صادر کنند و یا مورد استفاده قرار دهند، دانه را از میوه هایش جدا می کنند.

طعم کافی به دست آمده در روش طبیعی، سنگین است و رایحه ای از شکلات و بلوبری را تداعی می کند. کشاورزان اتیوپی، بیشتر از روش طبیعی برای پردازش قهوه استفاده می کنند و روش های جدید کمتر رایج است چرا که احتیاج به دستگاه و ماشین آلات امروزی دارد.

 

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم ویژگی های قهوه های تولید شده در کشور های آفریقایی را بررسی کنیم. آن چه می توان گفت این است که ارگانیک بودن و اصالت طعم و مزه در کافی آفریقایی بیشتر محسوس است و شاید یکی از مهم ترین دلیل محبوبیت آن در جهان همین باشد. دانستن ویژگی های قهوه آفریقایی به شما کمک می کند تا بر اساس ذائقه و سلیقه تان آن ها را انتخاب کنید.

 

 قهوه آفریقایی، کافی آفریقایی

این نوشته در قهوه ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *