3 نکته مهم در خرید قهوه جوش ترک

5 نکته در مورد اسیدیته قهوهنکات مهم خرید قهوه جوش ترک

قهوه ترک نوشیدنی بسیاری از قهوه دوستان می باشد. برای درست کردن یک قهوه ترک اصیل و سنتی نیاز است که طبق رسم و رسوم و با استفاده از قهوه مخصوص و ابزار مختص به آن درست شود. قهوه جوش ترک را با نام جذوه و یا ایبریک می شناسند و دستور آماده سازی مختص خود را دارد. اما در انتخاب و خرید قهوه جوش ترک نکاتی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

تفاوت قهوه جوش برنج، استیل و مس

قهوه جوش ترک معمولا با سه جنس مس، استیل و برنج ساخته می شوند. استفاده از این فلز ها دارای فواید و گاها معایب می باشد اما به هر حال بهترین انتخاب برای استفاده در ساخت قهوه جوش ترک می باشند. همانطور که ذکر شد در خرید جذوه و یا ایبریک مطالبی وجود دارد که با آگاهی از آن ها می توانید انتخابی مناسب و بر اساس خواسته تان داشته باشید. این اطلاعات به شما در انتخاب صحیح تر کمک خواهد کرد. ابتدا با هم ویژگی های قهوه جوش ترک را از چند منظر بررسی می کنیم.

قهوه جوش دسته چوبی

قهوه جوش برنجی

از جنس برنجی معمولا در ساختن ظروف قدیمی استفاده می شد، به همین دلیل دارای طرحی آنتیک هستند و مناسب برای آشپزخانه هایی با تم سنتی می باشند.

رنگ طلایی برنج می تواند در استفاده از دکور منزل و ایجاد هارمونی با سایر لوازم خانه، مناسب باشد. از فواید آلیاژ برنج این است که در برابر زنگ زدن و خورده شدن مقاومت و استحکام بالایی دارد. اما همه این فواید سبب نشده تا آلیاژ برنجی از مس محبوب تر شود. فلز مس یکی از بهترین رسانا ها برای گرما می باشد و هنگامی که ایبریک مسی روی شعله گاز قرار می گیرد بسیار سریع تر از جذوه برنجی گرم می شود.

به همین دلیل در اغلب موارد از آلیاژ برنج برای دسته های انواع ظروف استفاده می کنند که دیرتر گرم شود و باعث سوختن دست ها نشود. برنج بر خلاف مس در رسانایی گرما ضعیف است و به همین دلیل مناسب برای استفاده در دسته های جذوه می باشد. قهوه جوش های برنجی مقاومت بالایی دارند پس اگر این نکته برای شما حائز اهمیت است می توانید این آلیاژ را انتخاب کنید.

قهوه جوش مسی

در میان انواع ایبریک ها، مس از همه پر طرفدار است که دلایل زیادی دارد. فلز مس می تواند گرما را به سرعت منتقل کند و آن را به صورت یکنواخت در ظرف مد نظر پخش کند. لذا اگر از ظرف های مسی از جمله جذوه استفاده می کنید، حرارت کم و یا متوسط برای آن کافی می باشد. یک دست پخش شدن گرما در قهوه جوش سبب می شود تا کف قهوه ترک به بهترین شکل در ظرف های مسی تشکیل شود.

قهوه جوش مسی زنگ نمی زند اما به مرور دچار خوردگی و تغییر رنگ می شود. تغییر رنگ مس به علت اکسید شدن آن به مرور زمان می باشد و برای جلوگیری از این موضوع، پس از هر مدت زمان مشخصی قسمت داخلی ظرف را قلع اندود می کنند.

باید دقت داشت که ناحیه قلع اندود شده پس از خراشیدگی، مجددا ترمیم شود. در صورتی که به همین شیوه از آن استفاده شود باعث ورود فلز مس به درون قهوه می شود و طعم فلزی به آن می دهد که خوشایند نیست. علاوه بر این موضوع، وارد شدن مس به غذا سبب ایجاد مشکلاتی برای بدن و سلامتی خواهد شد. برخی افراد که کار قلع کردن مس را انجام می دهند برای سودجویی از سرب هم در کنار آن استفاده می کنند.

سرب فلزی مضر برای سلامتی انسان است و مقدار زیاد آن در بدن خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد. لذا باید دقت داشته باشید تا در جایی مطمئن و معتبر ظرف های مسی را قلع اندود کنید. قهوه جوش ترک مسی علاوه بر فواید ذکر شده آن دارای زیبایی ظاهری چشم گیری هم می باشد که یک انتخاب مناسب برای دکور منزل به حساب می آید. جذوه ها از سوغاتی های معروف ترکیه هستند که بسیار متنوع و در طرح های جذاب به فروش گذاشته می شوند.

قهوه جوش استیل

ظروفی با جنس استیل شکلی امروزی تر و مدرن تر دارند و به اندازه مس و برنج سنتی به حساب نمی آیند. قهوه جوش های ترک را با جنس استیل هم می سازند. فلز استیل بسیار مقاوم است و ضد زنگ بودن از ویژگی های مهم آن محسوب می شود که سبب مورد توجه قرار گرفتن آن در صنعت شده است. استیل از نظر بهداشتی هم مفید بوده و خاصیت ضد میکروبی دارد.

قهوه جوش

نکاتی که در خرید قهوه جوش ترک باید مد نظر داشته باشید

ضخامت بدنه

در مورد ظروف مسی، معمولا با ضخامت 0.5 ساخته می شوند که قیمت کمتری هم دارند. اما در بعضی موارد با ضخامت های ضخیم تر 1 و 1.5 نیز ساخته می شود که ضخامت بیشتری دارد و از لحاظ نگهداری گرما بهتر از نمونه های نازک تر می باشد.

جنس دسته

در ظروف مسی و برنجی معمولا از برنج در ساخت دسته ها استفاده می کنند چرا که دیر تر گرم می شود. استفاده از دسته ی چوبی هم در ایبریک ها مرسوم است که شکل و ظاهری سنتی تر به آن می دهد. در ظروف استیل نیز از دسته های استیل و یا پلاستیکی استفاده می شود. اما باید دقت داشته باشید که پلاستیک به کار رفته از نوع نسوز باشد. به این دلیل که قهوه جوش ترک سایز کوچک تری دارد و روی شعله مستقیم گاز قرار می گیرد. لذا انتخاب نوع دسته دارای اهمیت می باشد.

ظرفیت جذوه

برحسب این که در هر بار استفاده از قهوه جوش چند فنجان قهوه دم می دهید می توانید گنجایش مد نظر را انتخاب کنید. ظرفیت جذوه با اونس بیان می شود و ظرف های سرو آن، فنجان های کوچک 2 تا 3 اونسی می باشند. از نکات مهم دیگر این است که قهوه ترک باید کف کند لذا ظرفیت ایبریک باید به قدری باشد تا هنگام کف کردن از ظرف بیرون نزند.

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا با انواع قهوه جوش ترک آشنا شویم. همان طور که گفته شد در میان موارد ذکر شده جنس مسی جذوه مرسوم تر می باشد اما شما می توانید بر اساس الویت های تان جنس استیل و برنجی را برگزینید.

 

اگر قصد خرید قهوه جوش دارید یه سر به فروشگاه آنلاین باریسما بخش قهوه جوش ها بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *