تاریخچه 50 ساله قهوه استارباکس

استارباکس

تاریخچه قهوه استارباکس

از نظر بسیاری از قهوه دوستان، قهوه استارباکس بهترین قهوه در نوع خود می باشد. استارباکس یکی از بزرگ ترین کمپانی های زنجیره ای دنیاست و کمتر کسی است ک نام آن را نشنیده باشد. دفتر مرکزی این کمپانی مشهور آمریکایی در شهر سیاتل واشنگتن قرار دارد. جری بالدوین، گوردون بوکر و زو سیگل، بنیانگذاران این کمپانی هستند. نقطه اشتراک این سه تن در آکادمی تحصیل و علاقه بسیار آن ها به چای و قهوه بود. آن ها موفق شدند اولین فروشگاه خود را در سال 1971 در شهر سیاتل راه اندازی کنند.استارباکس در 1971

داستان نام گذاری استارباکس

بالدوین ، بوکر و سیگل حساسیت بسیاری در انتخاب نام کمپانی داشتند. مشاوران به آن ها پیشنهاد کردن که بهتر است اسمی که انتخاب می کنند با St آغاز شود زیرا دارم تحکم است و مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از پیشنهاد های فراوان بالاخره آن ها اسم استارباکس را برگزیدند که بر گرفته از یک رمان به نام موبی دیک بود. آن ها بار ها اشاره کرده بودند که هدف آن ها از انتخاب این اسم صرفا جذابیت آن بود و قصد دیگری نداشتند.استارباکس

آلفرد پیت مشوق بنیان گذاران استارباکس

این فرد از تجار بزرگ قهوه در آن زمان بود و بیشترین آگاهی را از دانه های قهوه، ترکیب آن ها و روش رست کردن دانه ها داشت. پیت یک مهاجر هلندی بود که شروع کارش با واردات دانه قهوه نژاد عربیکا به ایالت آمریکا بود. پیت به آگاهی و دانش کافی به رست دانه ها می پرداخت و در فروشگاه کوچکش عرضه می کرد.

آلفرد پیت از مشوقان بنیان گذاری استارباکس بود و آن ها را ترغیب کرد تا با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته رست قهوه، فعالیتشان را آغاز کنند و مسئولیت تامین دانه های قهوه را نیز عهده دار شد و دانه های گریل شده و برشته شده قهوه را در اختیار آن ها قرار می داد. به تدریج استارباکس گسترش یافت و رست دانه های قهوه را نیز خودش بر عهده گرفت و با استفاده از روش های پیت آن را توسعه داد. و قهوه استارباکس تولید شد.

به این ترتیب تولید کنندگان قهوه استارباکس موفق شدند تا 5 شعبه دیگر در سیاتل تاسیس کنند. در سال 1980 سیگل از گروه جدا شد و بالدوین مسئولیت های رها شده وی را بر عهده گرفت.

نقش شولتز در پیشرفت چشم گیر استارباکس

شولتز نماینده یکی از شرکت های سوئدی بود که تصادفا با شرکت استارباکس ارتباط برقرار کرد. دانش و شیوه مورد استفاده در این شرکت برای تولید قهوه استارباکس، شولتز را تحت تاثیر قرار داد و او را برای ورود به این شرکت علاقمند کرد. در سال 1982 بود که شولتز به عنوان یک بازاریاب فعالیتش را در کمپانی استارباکس آغاز کرد. یک سال بعد از آغاز فعالیتش، در سال 1983 شولتز برای شرکت در یک نمایشگاه بین المللی، مسافر میلان شد و جرقه های ایده فوق العاده او در همان جا زده شد. هاروارد شولتز تحت تاثیر قهوه های ایتالیایی قرار گرفت و ایده ای در ذهنش شکل گرفت.

وی پس از بازگشت و مطرح کردن ایده اش، مورد استقبال از جانب سهام داران کمپانی استارباکس قرار نگرفت چرا که آن ها قصد نداشتند شیوه فعالیت شان را تغییر دهند و عرضه کننده قهوه استارباکس در کافی شاپ های خودشان باشند. اما این موضوع نتوانست شولتز را متوقف کند. او از استارباکس بیرون آمد و راه خودش را پیش گرفت. هاروارد شولتز با تاسیس زنجیره قهوه خود به نام ایل ژورناله فعالیتش را آغاز کرد.

راهبرد هدفمند شولتز سبب شد تا کمپانی اش به سرعت در شهرهای مختلف گسترش یابد و شعبه های فراوانی تاسیس شود. در همین زمان بود که بنیان گذاران استارباکس تصمیم به واگذاری استارباکس گرفتند. و هاروارد شولتز کسی بود که اقدام به گرفتن حق امتیاز این شرکت کرد و آن را خریداری نمود.

پیشرفت استارباکس با حضور شولتز

در سال 1992 کمپانی استارباکس به سهام عام تبدیل شد و دوران طلایی آن آغاز شد. یک سال بعد استارباکس کارخانه رست قهوه را در کنت تاسیس کرد. پیشرفت این کمپانی روز به روز بیشتر می شد تا جایی که موفق شد اولین کافی شاپ را در خارج از ایالت متحده و در شهر توکیو ژاپن افتتاح کند و به عرضه قهوه استارباکس بپردازد. به تدریج در کشور های انگلستان، مالزی، نیوزلند، تایوان و تایلند شعبه های جدید را بازگشایی کرد. و به این ترتیب استارباکس به یکی از برزگترین زنجیره قهوه در جهان تبدیل شد.

محصولاتی که استارباکس درکافی شاپ هایش ارائه می دهد

استارباکس در کافی شاپ های خود ارائه دهنده انواع نوشیدنی های دست ساز مانند قهوه های تازه دم، اسپرسو های سرد و گرم، چای و انواع دیگری از نوشیدنی های بدون قهوه می باشد. در فروشگاه های استارباکس مجموعه ای از کالا ها شامل لوازم جانبی تهیه قهوه، انواع کالاهای بسته بندی و کتاب فروخته می شود.

این کمپانی هم چنین ارائه دهنده انواع مواد غذایی قابل سرو مانند ساندویچ های آماده، شیرینی، انواع سالاد و همین طور لبنیات و میوه می باشد. اما لاته وانیل، آیس موکا شکلات سفید ،لاته با ادویه کدو تنبل، قهوه ترکیبی فراپاچینو دارچینی و شکلات داغ از محبوب ترین محصولات استارباکس محسوب می شوند و بسیار پر فروش هستند.

استارباکس

شرایط فعلی استار باکس

اکنون استارباکس بیش از 30 هزار کافه در کشور های مختلف دنیا برای عرضه قهوه استارباکس دارد. کمتر کسی وجود دارد که نام آن را نشنیده باشد و از محصولاتش استفاده نکرده باشد. استارباکس با بسیاری از شرکت ها مانند اپل، پپسی همکاری هایی را صورت داده است. این کمپانی تا سال 2016 تعداد 238 هزار کارمند در تمام شعبات داشته است. شولتز در سال 2017 از سمت مدیر عاملی کناره گیری کرد و کوین جانسون را جایگزین خود قرار داد. برنامه ریزی جانسون تا سال 2021 افزایش شعب و رساندن آن به تعداد 37 هزار شعبه بود.

شرکت استارباکس با قدمت بیش از 5 دهه، با همت و پشتکار مدیران خود توانسته به قلب قهوه دوستان، نفوذ کند. این شرکت با تولید قهوه در طعم های مختلف، با رست و گریل های متنوع، اکنون در صدر شرکت های تولید و عرضه قهوه قرار گرفته است.

شرکت استارباکس با حضور شولتز دوران جدیدی را آغاز کرد. او با ایده های خلاقانه ای به این شرکت آمد. و اقدام به تاسیس کافی شاپ ها و کافه هایی کرد که قهوه استارباکس را با روش منحصر به فرد خود به مشتریانش عرضه کرد.

 

میتونید محصولات استارباکس رو در باریسما از این بخش ببینید

 

این نوشته در قهوه ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *